Opublikowano: 13 listopada 2024
Ostatnia aktualizacja: 11 marca 2025
Edukacja zdrowotna będzie nieobowiązkowym przedmiotem szkolnym, który zastąpi wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ). Ma wejść do szkół 1 września 2025 r. „O powstanie takiego przedmiotu od lat zabiegały różne instytucje i organizacje zajmujące się zdrowiem. Bo WDŻ właściwie nigdy nie spełniało prawidłowo swojej roli” – uważa Antonina Kopyt, nauczycielka wychowania do życia w rodzinie, psycholożka, ekspertka SEXEDPL i członkini zespołu opracowującego podstawę programową edukacji zdrowotnej.
Z tego artykułu dowiesz się o tym:
Po co nam edukacja zdrowotna – jakie są założenia i cele przedmiotu?
Edukacja zdrowotna – o czym będzie?
Edukacja zdrowotna – jaka będzie podstawa programowa?
Podstawa programowa dla klas IV-VI
Podstawa programowa dla klas VII – VIII
Podstawa programowa dla klas szkół ponadpodstawowych
Z kim jest współtworzona edukacja seksualna?
Czy edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie?
Czy edukacja zdrowotna będzie osobna dla chłopców i dziewczynek?
Edukacja seksualna jako jeden z elementów edukacji zdrowotnej
PO CO NAM EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOLE?
Zgodnie z założeniami podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna – zdrowie jest wartością, o którą należy dbać zarówno w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia.
Edukacja zdrowotna ma za zadanie:
- rozwijanie świadomości zdrowia i kompetencji niezbędnych do utrzymania zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i seksualnego, w tym w szczególności poprzez aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie, higienę osobistą i sen, radzenie sobie ze stresem, budowanie pozytywnych relacji społecznych, rówieśniczych, rodzinnych i partnerskich, unikanie zagrożeń i zachowań ryzykownych oraz dbanie o zdrowe i bezpieczne środowisko życia.
- zrozumienie i akceptację przemian oraz procesów zachodzących w ludzkim ciele na wszystkich etapach życia. Uczeń ma poznać i rozumieć proste pojęcia z zakresu zdrowia oraz zależności wybranych zjawisk i procesów zachodzących w ciele człowieka, w tym chorób i niepełnosprawności.
- odpowiedzialne pełnienie ról społecznych i budowanie relacji opartych na wartości zdrowia, godności, szacunku i tolerancji na wszystkich etapach życia.
- monitorowanie własnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia.
- rozumienie czynników wpływających na zdrowie we wszystkich jego wymiarach.
„Kluczowe jest tu wykorzystanie aktualnej wiedzy opartej na dowodach naukowych oraz wieloletnich doświadczeń z realizacji edukacji i profilaktyki zdrowotnej w Polsce oraz w innych krajach1” – czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
OD ZDROWIA FIZYCZNEGO PO ZDROWIE PSYCHICZNE – PODSTAWA PROGRAMOWA EDUKACJI ZDROWOTNEJ
Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje dziesięć działów, które odzwierciedlają sfery funkcjonowania człowieka, w tym:
- Internet i profilaktyka uzależnień – Co należy wiedzieć na temat bezpiecznego korzystania z internetu i zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych?
- Wartości i postawy – Jak rozwijać odpowiedzialność za zdrowie własne i innych?
- Zdrowie fizyczne – Jak kształtować postawy i umiejętności w zakresie dbania o zdrowie oraz systematycznego monitorowania zdrowia fizycznego i stosowania podstawowej profilaktyki zdrowotnej?
- Aktywność fizyczna – Jak systematycznie podejmować pozaszkolną aktywność fizyczną oraz świadomie ograniczać sedentarny styl życia (bezczynność ruchową) w kontekście dbałości o zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości?
- Odżywianie – Jak zdrowo się odżywiać, aby wspierać swój rozwój fizyczny ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki nieprawidłowej masy ciała?
- Zdrowie psychiczne – Jak dbać o dobrostan psychiczny i emocjonalny, w tym poczucie własnej wartości i skuteczności?
- Zdrowie społeczne – Jak budować relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?
- Dojrzewanie – Jak akceptować przemiany okresu dojrzewania oraz radzić sobie z jego wyzwaniami i kształtować pozytywny obraz własnego ciała?
- Zdrowie seksualne – Jak kształtować pozytywną postawę wobec seksualności człowieka wraz z respektowaniem autonomii cielesnej swojej i innych osób?
- Zdrowie środowiskowe – Jak środowisko i jego zanieczyszczenia wpływają na zdrowie publiczne i indywidualne?
PODSTAWA PROGRAMOWA EDUKACJI ZDROWOTNEJ W RÓŻNYCH GRUPACH WIEKOWYCH
Zaproponowana podstawa programowa dla szkół podstawowych obejmuje klasy 4–6 oraz 7–8. Umiejętności, jakie uczniowie mają nabyć, dotyczą m.in. wartości i postaw, zdrowia fizycznego, aktywności fizycznej, odżywiania, zdrowia psychicznego, zdrowia społecznego, dojrzewania, zdrowia seksualnego, internetu oraz profilaktyki uzależnień.
W ramach nowej podstawy uczeń klas 4–6 dowie się m.in., czym jest otyłość, na czym polega jej profilaktyka, co oznaczają badania przesiewowe i kto oraz kiedy powinien je wykonywać. Uczeń pozna także zasady zdrowego nawadniania, nauczy się unikać słodzonych napojów, samodzielnie przygotowywać proste, zdrowe posiłki oraz wybierać produkty bogate w kluczowe składniki odżywcze. Dodatkowo, omówi etapy cyklu miesiączkowego i ich wpływ na codzienne funkcjonowanie i samopoczucie.
Uczeń klas 7–8 będzie analizować znaczenie szczepień w przeszłości i obecnie, rozróżniać szczepienia obowiązkowe i zalecane, a także omawiać zjawisko ruchów antyszczepionkowych oraz dezinformacji na temat szczepień i sposoby jej rozpoznawania. Omówi również pojęcie orientacji psychoseksualnej oraz różne kierunki jej rozwoju (heteroseksualna, homoseksualna, biseksualna, aseksualna).
W propozycji podstawy programowej dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia szczególny nacisk położono na rozwijanie umiejętności takich jak: dbanie o zdrowie, jego utrzymanie, poprawa i ochrona; rozpoznawanie sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu i podejmowanie właściwej reakcji; kształtowanie pozytywnego wizerunku własnego i innych oraz budowanie zdrowych relacji interpersonalnych; promowanie zdrowego stylu życia w najbliższym otoczeniu; monitorowanie swojego zdrowia we wszystkich jego aspektach oraz poszukiwanie, weryfikowanie i analizowanie informacji na temat zdrowia i czynników na nie wpływających.
EDUKACJA ZDROWOTNA: TEMATY DLA KLAS IV-VI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Z opublikowanej przez MEN podstawy programowej ww. przedmiotu dla szkół podstawowych wynika, że uczniowie klas IV-VI będą uczyć się m.in. o:
- rozpoznawaniu i nazywaniu emocji u siebie i innych osób; konstruktywnych sposobach radzenia sobie z emocjami,
- pojęciach przemocy; przykładach zachowań przemocowych, w tym przemoc fizyczna, psychiczna, rówieśnicza, cyberprzemoc; sposobach reagowania na przemoc, miejscach, w których można szukać pomocy, będąc osobą doświadczającą przemocy lub jej świadkiem;
- potrzebach osób z zaburzeniami neurorozwojowymi, w tym z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, ADHD, rozwojowymi zaburzeniami uczenia się, zaburzeniem rozwoju intelektualnego oraz potrzeby osób z niepełnosprawnościami fizycznymi;
- sposobach dbania o relacje z rodzicami i rodzeństwem oraz najbliższym otoczeniem;
- zmianach mogących występować w rodzinach, w tym separacja, rozwód, wejście rodziców w nowe związki, adopcja, rodzicielstwo zastępcze, pojawienie się rodzeństwa, a także wymienia sposobach radzenia sobie w takich sytuacjach;
- fizycznych, psychicznych, emocjonalnych oraz społecznych zmianach występujących w okresie dojrzewania;
- zmianach dotyczących dojrzewania należących do normy medycznej (np. różne tempo wzrostu, zmiana sylwetki, ginekomastia, nocne polucje, mutacja, wzmożone pocenie się, zmiana zapachu, mimowolne erekcje, owłosienie, wzrost piersi, pojawienie się miesiączki, trądzik, zachowania autoseksualne), a także odbiegających od normy medycznej (np. przedwczesne lub opóźnione dojrzewanie, stulejka, nieprawidłowa wydzielina z pochwy, nieprawidłowości związane z miesiączkowaniem);
- zasadach higieny osobistej związanej ze zmianami okresu dojrzewania, higieny skóry twarzy, higieny całego ciała, w tym narządów płciowych; zasadach użycia podpasek i tamponów;
- etapach cyklu miesiączkowego i jego wpływu na codzienne funkcjonowanie i samopoczucie;
- zagrożeniach wynikających z niewłaściwego używania technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym cyberprzemoc, hejt, mowa nienawiści, kreowanie cyberrzeczywistości, uzależnienie od internetu i gier komputerowych oraz niebezpieczne kontakty w sieci m.in. uwodzenie w sieci (grooming); korzyściach i zagrożeniach związane ze sztuczną inteligencją oraz wirtualną rzeczywistością (VR);
- zagrożeniach związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych (np. alkoholu, wyrobów tytoniowych, nowych wyrobów nikotynowych, napojów energetyzujących, narkotyków, dopalaczy, leków);
- stereotypach płciowych oraz ich negatywnym wpływie na funkcjonowanie człowieka;
- pojęciach zdrowia seksualnego, seksualności oraz ich pozytywnym wymiarze w życiu człowieka,
- budowie i podstawowych funkcjach narządów płciowych wewnętrznych i zewnętrznych,
- procesie zapłodnienia, przebiegu ciąży, porodu oraz opiece nad noworodkiem,
- autonomii cielesnej oraz tym w jaki sposób asertywnie o nią dbać, rodzajach zachowań dorosłego lub rówieśnika, które są przekroczeniem granic intymnych, przepisach prawnych dotyczących ochrony seksualności osób poniżej 15 roku życia (w tym o art. 200 i art. 202 kodeksu karnego) oraz o możliwościach uzyskania pomocy w sytuacji zagrożenia, a także o stereotypach płciowych oraz ich negatywnym wpływie na funkcjonowanie człowieka.
EDUKACJA ZDROWOTNA: TEMATY DLA KLAS VII-VIII SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Uczniowie klas VII i VIII będą natomiast uczyć się o:
- chorobach zakaźnych, drogach ich przenoszenia, w tym chorobach przenoszonych drogą kropelkową, płciową, przez krew, przez kontakt, a także jak można ograniczyć ryzyko zakażenia;
- znaczeniu szczepień w przeszłości i obecnie; rozróżniemiu szczepienia obowiązkowego i zalecanego; omówienia, czym są ruchy antyszczepionkowe, czym jest dezinformacja o szczepieniach i jak ją rozpoznać;
- negatywnych skutkach stosowania nieprawidłowych diet, nadużywania suplementów, spożywania napojów energetyzujących oraz stosowania środków dopingujących;
- zależności między emocjami, myślami a objawami fizycznymi i zachowaniem;
- jak rozpoznać manipulację w środowisku społecznym i rodzinnym oraz asertywnie na nią reagować;
- celach rozwojowych i wyzwaniach etapu dojrzewania oraz kolejnych etapów życia człowieka, w tym menopauzy, andropauzy, starości;
- dostępnych na rynku produktach menstruacyjnych; zjawisku ubóstwa menstruacyjnego i sposobach przeciwdziałania;
- pozytywnym znaczeniu ludzkiej seksualności, popędzie seksualnym i jego zmianach w okresie dojrzewania, powodach, dla których ludzie decydują się na aktywność seksualną oraz konsekwencjach z nią związanych,
- orientacji psychoseksualnej i kierunkach jej rozwoju (heteroseksualności, homoseksualności, biseksualności oraz aseksualności), tożsamości płciowej, cispłciowości i transpłciowości,
- kryteriach świadomej zgody, elementach seksualizacji oraz presji związanej z podjęciem aktywności seksualnej w mediach społecznościowych, środkach masowego przekazu, kulturze młodzieżowej oraz własnym otoczeniu, a także o sposobach jej przeciwdziałania i radzenia sobie z nią oraz o elementach dojrzałego i świadomego przygotowania się do inicjacji seksualnej,
- metodach antykoncepcji (np. mechanicznej, hormonalnej, chemicznej i naturalnej),
- formach przemocy seksualnej, w tym molestowania seksualnego, a także sposobach reagowania, gdy się jej doświadcza lub gdy doświadczają jej inni oraz o miejscach, w których można uzyskać pomoc,
a fakultatywnie (przez co należy rozumieć, że nauczyciel zobowiązany będzie do realizacji przynajmniej jednego z poniższych wymagań), o:
- o specjalnościach zawodowych zajmujących się tematem seksualności człowieka i zdrowia reprodukcyjnego (tj. ginekologii, urologii, andrologii, seksuologii, dermatologii, wenerologii, proktologii, endokrynologii, położnictwie, fizjoterapii uroginekologicznej oraz farmacji);
- infekcjach i chorobach przenoszonych drogą płciową (np. kile, rzeżączce, chlamydiozie, zakażeniach wirusem HPV, HBV, HCV, HIV i HSV) oraz uniwersalnych zasadach profilaktyki infekcji i chorób przenoszonych drogą płciową, jak również o objawach wymagających interwencji lekarskiej,
- zmianach klimatu i zanieczyszczenie środowiska wpływają na zdrowie indywidualne i publiczne, wymienia choroby, które mogą być ich wynikiem, w tym zaburzenia psychiczne, chorobach układu oddechowego, chorobach skóry;
- specyfice cyfrowych relacji i zachowań; konsekwencjach nadmiernego dzielenia się informacjami osobistymi w Internecie;
- cyberprzemocy, hejcie i mowy nienawiści, sekstingu, korzystaniu z pornografii uzależnieniu od mediów społecznościowych i gier komputerowych.
EDUKACJA ZDROWOTNA: TEMATY DLA KLAS I-II SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
Uczniowie – w zakresie edukacji o zdrowiu seksualnym – będą uczyć się o:
- pojęciu seksualności oraz roli całożyciowej edukacji seksualnej i jej wpływie na bezpieczeństwo oraz umiejętność tworzenia satysfakcjonujących relacji,
- budowie i funkcjach narządów płciowych wewnętrznych i zewnętrznych, ich znaczeniu dla zdrowia i profilaktyki oraz funkcjach mięśni dna miednicy dla zdrowia fizycznego oraz seksualnego,
- metodach antykoncepcji, mechanizmach ich działania i kryteriach wyboru odpowiedniej metody,
- profilaktyce infekcji i chorób przenoszonych drogą płciową, profilaktyce przed- i poekspozycyjnej zakażenia wirusem HIV, różnicach między życiem z wirusem HIV i chorobą AIDS, miejscach (np. punktach konsultacyjno-diagnostycznych), w których można wykonać bezpłatne i anonimowe testy w zakresie powyższych zakażeń oraz o przepisach prawnych i odpowiedzialności karnej za bezpośrednie narażenie na zakażenie innych osób chorobami przenoszonymi drogą płciową,
- czynnikach wpływających na płodność człowieka i sposobach dbania o nią, zjawisku niepłodności, jego możliwych przyczynach, w tym związanych z niezdrowym stylem życia, a także skutkach i formach leczenia oraz o metodach rozrodu wspomaganego (naprotechnologii i metodzie in vitro),
- przebiegu ciąży, porodu fizjologicznego i instrumentalnego oraz cesarskiego cięcia, kwestiach zdrowotnych związanych z karmieniem piersią, połogu i zasadach związanych z opieką nad noworodkiem, roli wsparcia edukacyjnego i psychicznego dla osób oczekujących na dziecko, w tym roli szkół rodzenia oraz o standardach opieki okołoporodowej,
- poronieniu i aborcji oraz etycznych, prawnych, zdrowotnych i psychospołecznych uwarunkowaniach dotyczących przerywania ciąży,
- normie medycznej, prawnej, statystycznej, społecznej, moralnej, religijnej, partnerskiej oraz indywidualnej, jak również wyznacznikach partnerskiej normy seksualnej,
- kryteriach świadomej zgody oraz sytuacjach, w których można ją stosować w relacjach zarówno seksualnych, jak i np. przyjacielskich, rodzinnych i społecznych,
- formach przemocy seksualnej, w tym molestowaniu seksualnym, a także mitach na ten temat, sposobach reagowania w sytuacji, gdy doświadcza się przemocy seksualnej lub gdy ktoś mówi o takim doświadczeniu, instytucjach i organizacjach udzielających pomocy osobom po doświadczeniu przemocy seksualnej oraz o przepisach prawnych dotyczących przemocy seksualnej,
- zagrożeniach związanych z różnymi aspektami seksualności m.in. o uwodzeniu w sieci (groomingu), sekstingu, szantażu seksualnym, pornografii, seksualizacji, prostytucji z udziałem małoletnich, a także sposobach im przeciwdziałania,
a fakultatywnie (przez co należy rozumieć, że nauczyciel – na podstawie oceny dostępnego czasu, umiejętności uczniów i ich zainteresowania danym zagadnieniem – podejmować będzie decyzję o ich zrealizowaniu oraz zakresie,
w jakim będą one zrealizowane), o:
- stereotypach płciowych, w tym odnoszących się do sfery seksualnej, a także o ich negatywnym wpływie na rozwój człowieka i relacje interpersonalne oraz sposobach im przeciwdziałania,
- przyjemności seksualnej, tym co wpływa na libido, formach aktywności seksualnej oraz zaburzeniach i dysfunkcjach seksualnych,
- czynnikach wpływających na jakość życia seksualnego w różnych etapach życia (np. niepełnosprawności fizycznej, niepełnosprawności intelektualnej, chorobach przewlekłych, zaburzeniach psychicznych, całościowych zaburzeniach rozwojowych),
- kwestiach prawnych i społecznych związanych z przynależnością do grupy osób LGBTQ+.
KONSULTACJE Z EKSPERTAMI. Z KIM BĘDZIE WSPÓŁTWORZONA EDUKACJA ZDROWOTNA?
Za opracowanie podstawy programowej edukacji zdrowotnej odpowiada międzyresortowy zespół złożony z ekspertów trzech resortów: edukacji, zdrowia i sportu.
Przewodniczącym zespołu został prof. Zbigniew Izdebski, seksuolog. W składzie zespołu znaleźli się też:
- ksiądz Arkadiusz Nowak, prezes fundacji Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, zaangażowany w działania na rzecz osób zakażonych wirusem HIV,
- prof. Agnieszka Mastalerz-Migas – konsultantka krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej,
- dr n. med. Aleksandra Lewandowska – konsultantka krajowa w dziedzinie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
- dr hab. Hubert Makaruk z Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie,
- dr Anna Szumilewicz z Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego,
- dr Monika Staszkiewicz – ekspertka z Instytutu Badań Edukacyjnych,
- Antonina Kopyt – nauczycielka wychowania do życia w rodzinie oraz ekspertka SEXEDPL.
ROLA MINISTERSTWA ZDROWIA I KONSULTACJE Z LEKARZAMI I PSYCHOLOGAMI
Ministerstwo Zdrowia we współpracy z MEN opracowało podstawę programową dla uczniów klas 4-8 szkół podstawowych oraz 1-3 szkół ponadpodstawowych. Materiały konsultowane były także z Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji oraz ekspertami z Narodowego Instytutu Onkologii, Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH-BIP oraz Instytutu Matki i Dziecka.
ZMIANY W PLANIE LEKCJI: CZY EDUKACJA ZDROWOTNA ZASTĄPI WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE (WDŻ)?
Tak. Edukacja zdrowotna będzie nieobowiązkowo od roku szkolnego 2025/2026 w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz I–III branżowej szkoły I stopnia. Wymiar zajęć w poszczególnych klasach zostanie określony w rozporządzeniu w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół. Natomiast w klasach I–III liceum ogólnokształcącego oraz klasach I–III technikum będą to 2 godziny tygodniowo.
NOWY PRZEDMIOT EDUKACJA ZDROWOTNA A DOTYCHCZASOWY WDŻ – KLUCZOWE RÓŻNICE
Edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie na poziomie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nowy przedmiot rozbudowano o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, internetem i profilaktyką uzależnień.
– Dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie nieobowiązkowego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie skupia się jedynie wokół treści związanych z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka, prokreacją oraz problemami związanymi z okresem dojrzewania – argumentuje MEN2.
INDYWIDUALNE PODEJŚCIE DO UCZNIA. CZY PROGRAM PRZEWIDUJE RÓŻNE MATERIAŁY EDUKACYJNE DLA DZIEWCZĄT I CHŁOPCÓW?
Podstawa programowa edukacji zdrowotnej nie przewiduje podziału materiałów edukacyjnych dla chłopców i dziewczynek.
W projekcie znajduje się informacja o tym, ze jeżeli organizacja szkoły na to pozwala, to niektóre zajęcia i tematy mogą być prowadzone w podziale na grupy. Celem takiego rozwiązania ma być przekazanie wszystkim uczniom informacji zawartych w podstawie programowej, jednak w taki sposób, który będzie umożliwiał pogłębienie tematu, prace warsztatowa czy podzielenie się własnymi przemyśleniami.
Antonina Kopyt, nauczycielka wychowania do życia w rodzinie, ekspertka SEXEDPL i członkini zespołu opracowującego podstawę programową edukacji zdrowotnej
ZDROWIE SEKSUALNE – NAJBARDZIEJ KONTROWERSYJNY TEMAT?
Seksualność rozumiana szeroko jako cielesność i płciowość, którą ma każda osoba na świecie, także jest elementem zdrowia, dlatego w programie takiego przedmiotu nie mogło takiej tematyki zabraknąć. Wśród obszarów proponowanych w ramach tego zagadnienia znajda się tematy obejmujące m.in. antykoncepcję, anatomię, świadomą zgodę, profilaktykę infekcji, orientację psychoseksualną, ciążę, przeciwdziałanie przemocy seksualnej, dojrzewanie i relacje społeczne.
Będzie to dostosowana do wieku ucznia edukacja w zakresie praw człowieka, równości płci, relacji, reprodukcji. Z informacją o ryzykach związanych z życiem seksualnym. Ale prezentująca seks i seksualność w sposób pozytywny. I podkreślająca wartości, jak wzajemny szacunek, równość, empatia i odpowiedzialność. To jest przełom. Tego się nie udawało przewalczyć od trzydziestu lat3.
Prof. Zbigniew Izdebski – pedagog, seksuolog. który przewodniczył pracom zespołu
PODSUMOWANIE. JAKIE TEMATY BĘDĄ OMAWIANE NA PRZEDMIOCIE EDUKACJA ZDROWOTNA?
Edukacja zdrowotna ma za zadanie kształcenie i rozwijanie następujących umiejętności:
1. Realizowanie działań wpływających na utrzymanie, poprawę i ochronę zdrowia.
2. Rozpoznawanie i reagowanie na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu.
3. Budowanie pozytywnego wizerunku siebie i innych osób oraz podtrzymywanie zdrowych relacji interpersonalnych.
4. Promowanie w swoim otoczeniu postaw opartych na zdrowym stylu życia.
5. Monitorowanie aktualnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach.
6. Poszukiwanie, weryfikowanie i analizowanie informacji w zakresie własnego zdrowia i czynników na nie wpływających.
Przypisy: