Wpłać darowiznę dla SEXEDPL

+48 720 720 020 Antyprzemocowa linia pomocy

DARMOWA CYTOLOGIA, TEST NA HPV I USG. MOBILNY GABINET GINEKOLOGICZNY RUSZA W POLSKĘ

Canva.com

Opublikowano: 9 maja 2024
Ostatnia aktualizacja: 28 czerwca 2024

Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska, ponad połowa ankietowanych Polek nie wykonała w ciągu ostatniego roku USG ginekologicznego ani cytologii. Co więcej, połowa respondentek, nigdy nie zbadała się pod kątem chorób wenerycznych. 8 maja mobilny gabinet ginekologiczny, dostosowany do potrzeb kobiet z niepełnosprawnościami, odwiedzi siedem miast w Polsce. Celem prowadzonej akcji jest zapewnianie dostępu do bezpłatnych badań ginekologicznych oraz szerzenie świadomości na temat profilaktyki zdrowia.

– Brak regularnych kontroli ginekologicznych to niepokojące zjawisko, które obserwujemy od lat. Profilaktyka zdrowia intymnego jest kluczowa z punktu widzenia wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych i skutecznego leczenia. Interwencja na czas, jest w stanie zapobiec rozwojowi poważnych zmian, włączając te nowotworowe, co może być decydujące dla życia pacjentek lub znacząco poprawić ich codzienne funkcjonowanie – zauważa lek. Joanna Bonarek-Sztaba, ginekolożka i położna.

DARMOWE BADANIA GINEKOLOGICZNE

Od 2019 roku w ramach kampanii „W kobiecym interesie”, Gedeon Richter Polska prowadzi cykle bezpłatnych konsultacji z pakietem badań ginekologicznych tj.: badanie piersi, USG ginekologiczne, cytologia płynna i test na HPV. Głównym elementem programu jest mobilny gabinet ginekologiczny, który wyruszył w trasę 8 maja br. Pojazd przystosowany jest także do potrzeb kobiet z niepełnosprawnościami. Akcja bezpłatnych profilaktycznych badań ginekologicznych zorganizowana jest we współpracy z Urzędami Miast i Starostwami i odbywa się w poniższych miastach:

Międzyrzec Podlaski – 09.05 – czwartek
Biała Podlaska – 10.05 – piątek
Chełm – 11.05 – sobota
Krasnystaw – 13.05 – poniedziałek
Nałęczów – 14.05 – wtorek
Starachowice – 15.05 – środa
Grodzisk Mazowiecki – 16.05 – czwartek

MOBILNY GABINET GINEKOLOGICZNY DOSTOSOWANY DLA KOBIET Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

Z gabinetów ginekologicznych nie korzysta regularnie 77 proc. kobiet z niepełnosprawnościami, a 22 proc. nie było nigdy na takiej wizycie. Dlatego mobilny gabinet, który po raz szósty wyruszył w Polskę przystosowany, jest do potrzeb osób, które np. poruszają się na wózku. Wyposażony jest w specjalny podnośnik dla osób z ograniczoną zdolnością ruchową, a także usprawnienia pomagające w komunikacji z osobami niesłyszącymi lub niewidomymi. Personel jest także przeszkolony do tego, aby przeprowadzić badanie u kobiet z niepełnosprawnością intelektualną.

Jak zapisać się na wizytę w mobilnym gabinecie ginekologicznym?

  • Pacjentki bez orzeczenia o niepełnosprawności mogą zapisać się na wizytę osobiście, w dniu badania, na miejscu.
  • Pacjentki z niepełnosprawnością oraz pacjentki w wieku 59+ (rok urodzenia 1964 i wcześniej) mogą umawiać się na badanie pod numerem telefonu: 452 852 886 lub adresem e-mailowym: zapisy@wkobiecyminteresie.pl (konieczne podanie numeru Legitymacji Osoby z Niepełnosprawnością).

BRAK DOSTĘPU DO GABINETÓW GINEKOLOGICZNYCH

Jak wynika z raportu na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska „Rozmowy Polek i Polaków o zdrowiu intymnym”, 12% mieszkanek wsi zadeklarowało, że w ogóle nie odwiedza gabinetu ginekologicznego, a co trzecia odczuwa dyskomfort w czasie rozmów o zdrowiu intymnym. Autorzy raportu wskazują, że tematy zdrowia psychicznego oraz intymnego, należą do najrzadziej poruszanych kwestii podczas rozmów z bliskimi.

Jednak najważniejszym powodem niskiej frekwencji w gabinetach ginekologicznych na terenach wiejskich w Polsce jest brak dostępu do takich poradni. W 2018 roku Najwyższa Izba Kontroli poinformowała, że poradni ginekologiczno-położniczych nie ma w 80 proc. gmin na Podlasiu, 63 proc. w woj. lubelskim i na Mazowszu, brakuje ich także w ponad połowie gmin w opolskim i woj. łódzkim.

Według NIK w gminach wiejskich na jeden gabinet ginekologiczny przypada średnio 10 tys. pacjentek.

Drugim powodem, dla którego wiele kobiet nie wykonuje regularnie badań ginekologicznych, ani nie podejmuje rozmów o swoim zdrowiu intymnym z bliskimi, jest zakłopotanie i wstyd. Dane z wyników ankiety pokazują, że co druga Polka przypomina bliskim kobietom o badaniach. Najczęściej do wizyty u ginekologa zachęcają się nawzajem przyjaciółki (46%), następnie mamy (42%), córki (39%) i siostry (37%). Natomiast najrzadziej Polki przypominają o regularnych badaniach swoim babciom (8%).

Respondentki, które zadeklarowały, że nie zachęcają bliskich kobiet do dbania o zdrowie intymne, najczęściej twierdzą, że to kwestia „spraw prywatnych” (32%) i przekonanie, że „każdy jest odpowiedzialny za własne zdrowie” (28%).

Łatwiej przychodzą nam rozmowy o polityce, religii, emocjach, porażkach niż o intymności/cielesności/nagości (31%).

Z drugiej strony, większość respondentów zgadza się, że otwarta rozmowa z bliską osobą mogłaby pomóc przezwyciężyć lęk przed badaniami profilaktycznymi (70%).

Dlatego organizatorzy tegorocznej edycji kampanii zachęcają kobiety i mężczyzn do rozmów na tematy związane z profilaktyką zdrowia intymnego. Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „W kobiecym interesie” nie ogranicza się jedynie do kobiet. W badaniu wzięli także udział mężczyźni. Okazuje się, że nie czują się oni pewnie w prowadzeniu rozmów na tematy związane ze zdrowiem intymnym bliskich im kobiet (30%), mają obawy dotyczące przekraczania ich granic (28%), oraz czują, że brakuje im wiedzy i doświadczenia w tym obszarze (27%).

Dlatego tegoroczne hasło kampanii – „Powiedz jej o tym” – kieruje swoje przesłanie również do mężczyzn. Według aż 83% ankietowanych Polek, mężczyźni powinni zwiększyć swoją wiedzę na temat zdrowia intymnego kobiet.

Kampania „W kobiecym interesie”, realizowana przez Gedeon Richter Polska już od ponad 6 lat, skupia się na uświadamianiu Polek o tym, jak istotne w życiu zarówno ich samych, jak i bliskich im osób są badania profilaktyczne.

Aneta Grzegorzewska, Dyrektorka ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska

Na podstawie informacji prasowej ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „W kobiecym interesie”.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

podstawy edukacji seksualnej