Opublikowano: 26 listopada 2024
Ostatnia aktualizacja: 2 grudnia 2024
Rozmowy z dziećmi na temat seksu i seksualności są niezwykle istotne, choć dla wielu rodziców mogą być wyzwaniem. Często sami, jako dorośli, mamy trudności z poruszaniem tych tematów między sobą, co sprawia, że rozmowa z dzieckiem staje się jeszcze trudniejsza. Nie trzeba jednak być specjalistą, by podejmować takie rozmowy. Podobnie jak w przypadku innych ważnych kwestii, które tłumaczymy dzieciom i pomagamy im zrozumieć świat, każdy dorosły jest w stanie podjąć ten temat. Edukacja seksualna nie jest tutaj wyjątkiem.
Z tego artykułu dowiesz się o tym:
Co obejmuje wczesna edukacja seksualna?
Czy edukacja seksualna zachęca dzieci do podjęcia wcześniejszej aktywności seksualnej?
Od jakiego wieku zacząć edukację seksualną?
Przed czym chroni wczesna edukacja seksualna?
Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?
Jak odpowiadać na trudne pytania?
Gdzie szukać rzetelnych materiałów edukacyjnych?
– Edukacja seksualna cały czas kojarzona jest z samym aktem seksualnym, a to przecież także wiedza o naszym ciele, zdrowiu, bezpieczeństwie, tożsamości, relacjach czy samoakceptacji. Dotyczy zagadnień związanych z człowiekiem i jego życiem – tożsamości, poczucia własnej wartości, przeciwstawienia się niechcianemu, zdrowia i profilaktyki1 – tłumaczy Katarzyna Czerwonka, edukatorka seksualna, założycielka serwisu edukacyjnego Seksperci.pl.
WCZESNA EDUKACJA SEKSUALNA TO NIE O CZYM MYŚLISZ
Edukacja seksualna kojarzy się zwykle z nakładaniem prezerwatywy na banana albo uczeniem się o tym, kiedy może dojść do zapłodnienia. Takie jest powszechne przekonanie – że będzie mowa o tym, co erotyczne, o akcie seksualnym. I to budzi obawy, bo słowo „seks” wypowiadane obok słowa „dziecko” brzmi podejrzanie. Ale jeśli chodzi o dzieci, zupełnie nie o takie edukowanie chodzi!
Przeprowadzone przez IPSOS badanie, które stało się podstawą naszego raportu „Narodowa Kartkówka z WDŻ”3 pokazało, że 83% Polek i Polaków uważa, że rzetelna edukacja seksualna pozwala zminimalizować wiele czynników ryzyka, na które narażeni są młodzi ludzie. Jak podkreślają badani, rzetelna wiedza na temat seksualności pozwala zrozumieć zachodzące w ciele zmiany, budować pewność siebie i satysfakcjonujące relacje, a także dbać o zdrowie. Natomiast brak odpowiedniej wiedzy może prowadzić do podejmowania ryzykownych zachowań, problemów zdrowotnych, nieudanych związków czy trudności w akceptacji siebie.
Dowiedz się, czego będzie uczyć edukacja zdrowotna w szkole
CO OBEJMUJE WCZESNA EDUKACJA SEKSUALNA
Według wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczących standardów edukacji seksualnej, takie zajęcia powinny zaczynać się w wieku przedszkolnym i być kontynuowane przez całą edukację, dostosowane poziomem wiedzy i umiejętności do wieku i dojrzałości uczniów i uczennic. W wieku przedszkolnym edukacja seksualna ma na celu rozwijanie podstawowych umiejętności związanych z rozwojem ciała, relacjami i zrozumieniem różnic płciowych.
Oto przykłady, czego dzieci mogą uczyć się na tym etapie:
- Rozwój ciała: dzieci mogą dowiedzieć się, jakie są różnice między ciałami chłopców i dziewcząt, jak rozwijają się i jakie zmiany zachodzą w miarę dorastania.
- Nazewnictwo narządów płciowych: dzieci uczą się odpowiednich nazw narządów płciowych, co jest ważne dla precyzyjnej komunikacji i zrozumienia swojego ciała.
- Prywatność: dzieci mogą uczyć się o pojęciu prywatności i o tym, że pewne części ich ciała są prywatne. Mogą też dowiedzieć się, że inni powinni szanować ich granice osobiste.
- Relacje i przyjaźń: Na tym etapie edukacji seksualnej można również omawiać podstawy związane z relacjami, przyjaźnią i empatią, aby dzieci mogły zrozumieć, jak dbać o swoje relacje z innymi dziećmi.
Warto zaznaczyć, że nauczanie na tym etapie jest bardzo delikatne i dostosowane do wieku dzieci. To jest jedynie wprowadzenie do bardziej zaawansowanych tematów, które zostaną omówione, w miarę jak dzieci dorastają.
CZĘSTE PYTANIA I OBAWY RODZICÓW DOTYCZĄCE EDUKACJI SEKSUALNEJ
CZY EDUKACJA SEKSUALNA ZACHĘCA DZIECI DO WCZEŚNIEJ AKTYWNOŚCI SEKSUALNEJ?
Edukacja seksualna wyposaża w wiedzę, umiejętności, postawy i wartości, które pomagają dbać o zdrowie, rozwijać pełne szacunku relacje społeczne i seksualne, podejmować odpowiedzialne decyzje oraz rozumieć i chronić prawa innych.
Dowody pokazują4, że wysokiej jakości edukacja seksualna przynosi pozytywne rezultaty. Młodzi ludzie są bardziej skłonni opóźnić rozpoczęcie aktywności seksualnej – a gdy decydują się na rozpoczęcie współżycia, uprawiać bezpieczniejszy seks – gdy są lepiej poinformowani o swojej seksualności, zdrowiu seksualnym i swoich prawach.
– Dzieci nie odczuwają potrzeby uprawiania seksu, ponieważ ich organizmy nie wytwarzają hormonów, które są niezbędne do tego, żeby mieć ochotę na taki rodzaj bliskości z drugim człowiekiem. Dlatego też okazują sobie bliskość na inne sposoby – obejmując się, trzymając za ręce, rozśmieszając kogoś albo śmiejąc się razem z kimś, wygłupiając, łaskocząc. To jest pytanie wynikające z ciekawości, a nie z chęci próbowania. Rodzice mają czasem taką obawę, że jak powiedzą dziecku, że to przyjemne, to ono będzie drążyć temat i szukać okazji, żeby się samemu przekonać. To tak nie działa. Do odczuwania pożądania seksualnego potrzebne są jeszcze hormony płciowe, które do okresu dojrzewania nie są wydzielane w taki sposób, żeby to fizjologicznie było możliwe5 – mówi psycholożka i seksuolożka Małgorzata Iwanek.
OD JAKIEGO WIEKU ZACZĄĆ EDUKACJĘ SEKSUALNĄ?
Tematy związane z seksualnością i cielesnością nie powinny być pomijane w rozmowach z dziećmi ani traktowane jako coś wyjątkowego. Dlatego warto od samego początku nazywać genitalia w taki sam sposób, jak nazywamy inne części ciała. Dla dziecka penis czy wulva są takimi samymi elementami ciała jak ręka czy nos – to my, dorośli, nadajemy im inne znaczenie.
Dzieci mają prawo do rzetelnej edukacji seksualnej i zdobywania wiedzy w tym obszarze. Odcinanie ich od niej jest niesprawiedliwe, szczególnie że to od dorosłych zależy, jakie informacje im przekażą. To odpowiedzialność, której nie można odkładać. Zacznijcie rozmawiać z dzieckiem już teraz – później, w wieku nastoletnim, może szukać tej wiedzy w innych, mniej bezpiecznych źródłach.
Globalne wytyczne ONZ6 dotyczące edukacji seksualnej określają zestaw celów nauczania, począwszy od 5. roku życia. Mają one być dostosowane do lokalnego kontekstu i programu nauczania danego kraju. Sam dokument szczegółowo opisuje, w jaki sposób powinien przebiegać proces adaptacji, poprzez konsultacje z ekspertami, rodzicami i młodymi ludźmi, a także badania mające na celu zapewnienie, że programy spełniają potrzeby młodych ludzi.
W przypadku młodszych uczniów edukacja seksualna nie oznacza nauczania o seksie. Zamiast tego może obejmować naukę o ciele, rozpoznawanie emocji i uczuć, rozmowy o życiu rodzinnym i różnych typach relacji, podstawy podejmowania decyzji, zasady zgody oraz postępowanie w sytuacjach przemocy, zastraszania czy nadużyć.
PRZED CZYM CHRONI WCZESNA EDUKACJA SEKSUALNA. FAKTY I WYJAŚNIENIA
FAKT 1. EDUKACJA SEKSUALNA ZMNIEJSZA RYZYKO WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO DZIECI
– Rzetelna edukacja seksualna daje szansę na ochronę naszych dzieci przed pedofilią, nadużyciami seksualnymi i gwałtem, uczy zasad partnerstwa, przekazuje wiedzę na temat profilaktyki chorób (np. nowotworowych), pozwala dostrzec i zrozumieć własne potrzeby seksualne, uczy wartościowania postaw i zachowań innych ludzi, pozwala zachować zdrowie seksualne (wiedza o ochronie przed chorobami przenoszonymi drogą płciową i zakażeniem wirusem HIV, HPV)8 – tłumaczy Monika Darmofał-Karanowska to edukatorka praw człowieka Amnesty International i edukatorka seksualna.
– Brak rzetelnej edukacji seksualnej daje większe możliwości wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży, które nie są odpowiednio poinformowane co do granic osobistych i zdrowych relacji seksualnych. A za tym idzie również wzrost przemocy seksualnej. Brak edukacji na temat consentu może sprzyjać przemocy seksualnej, zarówno w relacjach partnerskich, jak i w innych sytuacjach. Zarówno wśród kobiet, mężczyzn, nastolatków jak i dorosłych10 – podkreśla Grzegorz Miecznikowski, edukator seksualny i współautor poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+?”.
Dowiedz się, czym jest i na czym polega seksualizacja.
FAKT 2. POMAGA W ROZWOJU ZDROWYCH RELACJI I KOMUNIKACJI
Edukacja seksualna dzieci wspiera rozwój zdrowych relacji i komunikacji.
1. Uczy otwartej i szacunkowej komunikacji
- Rozmowy o seksualności pokazują, że każda osoba ma prawo do wyrażania swoich uczuć, myśli i granic.
- Dziecko uczy się, jak słuchać innych i mówić o swoich potrzebach, co wzmacnia umiejętności dialogu w relacjach.
2. Buduje świadomość granic i zgody
- Dzieci dowiadują się, że ich ciało należy do nich, a granice powinny być respektowane przez innych.
- Wczesne wprowadzenie pojęcia zgody (np. pytanie: „Czy mogę Cię przytulić?”) uczy ich szacunku do granic innych osób i egzekwowania własnych.
3. Pomaga rozwijać pewność siebie
- Dzięki rzetelnej edukacji dzieci lepiej rozumieją swoje ciało i emocje, co wzmacnia ich poczucie własnej wartości.
- Świadome dzieci łatwiej budują zdrowe relacje, oparte na wzajemnym szacunku i akceptacji.
4. Redukuje tabu i wstyd
- Otwarte rozmowy zmniejszają poczucie wstydu związanego z tematami seksualności. Dziecko czuje, że może pytać o wszystko i rozmawiać bez lęku przed oceną.
- Brak tabu pomaga w wyrażaniu emocji i budowaniu autentycznych relacji.
5. Chroni przed manipulacją i przemocą
- Edukacja seksualna uczy dzieci rozpoznawania nieodpowiednich zachowań innych osób. Dziecko, które wie, czym jest zgoda i granice, ma większe szanse na obronę przed nadużyciami.
- Dzieci uczą się, do kogo mogą się zwrócić w razie niekomfortowych sytuacji.
6. Pomaga w rozumieniu emocji i relacji międzyludzkich
- Tematy związane z emocjami, miłością i przyjaźnią są często częścią edukacji seksualnej. Ułatwia to dziecku zrozumienie dynamiki relacji międzyludzkich.
- Dzieci uczą się, że zdrowe relacje opierają się na wzajemnym szacunku, zaufaniu i uczciwości.
7. Przygotowuje do świadomego podejmowania decyzji
- Dziecko, które zna swoje ciało i rozumie, jak działają relacje, łatwiej podejmuje świadome decyzje dotyczące swojego życia i relacji z innymi.
8. Tworzy fundamenty zdrowych relacji w dorosłości
- Wczesne rozmowy o seksualności, emocjach i komunikacji stają się podstawą do budowania dojrzałych, zdrowych relacji partnerskich w przyszłości.
- Dziecko, które wie, jak rozmawiać o uczuciach i potrzebach, ma większe szanse na tworzenie relacji opartych na wzajemnym zrozumieniu.
Edukacja seksualna to nie tylko rozmowa o ciele, ale także narzędzie do rozwijania umiejętności, które są kluczowe dla budowania zdrowych i szczęśliwych relacji przez całe życie.
FAKT 3. WSPIERA ŚWIADOME PODEJŚCIE DO CIAŁA I WŁASNYCH GRANIC
Jednym z celów edukacji seksualnej jest ochrona dzieci przed seksualizacją. Poprzez naukę na temat granic własnych i innych osób, dzieci i młodzież uczą się rozpoznawać nieodpowiednie zachowania i sytuacje, które mogą stanowić zagrożenie. Na przykład, dzieci uczą się, że mają prawo do prywatności, mogą mówić „nie” i rozpoznać, kiedy ktoś narusza ich granice – są to elementy, które sprzyjają ich bezpieczeństwu w sytuacjach kontaktu z dorosłymi.
Jeśli nie uczymy dziecko, że jego czy jej uczucia i ciało są ważne. Mówimy, że ma zrobić coś (np. pocałować ciocię), czego nie chce, bo komuś będzie przykro, to potem przekłada się to na zachowania w życiu seksualnym, ale też rodzinnym, zawodowym. „Komuś będzie przykro, więc trudno, zagryzę zęby i się zmuszę do jakiejś czynności”.
PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW – JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O SEKSUALNOŚCI?
Kluczowa zasada w edukacji seksualnej to dostosowanie języka do odbiorcy, czyli w tym przypadku do wieku dziecka. Rozmawiajcie tak, aby dziecko mogło łatwo zrozumieć, o czym mówicie. Pomocne mogą być książeczki dla dzieci, które wyjaśniają te tematy w przystępny sposób. Ważne jest też, aby regularnie sprawdzać, czy dziecko dobrze rozumie przekazywane informacje.
Przeczytaj też, jak rozmawiać z dzieckiem o genitaliach
Korzystajcie z właściwych określeń! Słownictwo powinno być poprawne, choć dostosowane do poziomu językowego dziecka. Można je upraszczać, ale należy zadbać o to, by pozostawało zgodne z rzeczywistością.
JAK ODPOWIADAĆ NA TRUDNE PYTANIA? TWORZENIE BEZPIECZNEJ PRZESTRZENI DO ROZMÓW
Tworzenie bezpiecznej przestrzeni do rozmów polega na budowaniu relacji, w której dziecko wie, że jego ciekawość jest akceptowana, a trudne pytania nie są problemem, lecz okazją do wspólnego poznawania świata.
1. Zachowaj spokój i otwartość
- Przyjmij pytanie dziecka bez oceniania, śmiechu czy zakłopotania. Twoja reakcja pokaże dziecku, że temat jest naturalny i może do Ciebie przyjść z kolejnymi pytaniami.
- Unikaj zmiany tematu lub ignorowania pytania – to może zniechęcić dziecko do dalszych rozmów.
2. Dostosuj odpowiedź do wieku dziecka
- Udzielaj odpowiedzi prostych i zrozumiałych, adekwatnych do wieku i poziomu wiedzy dziecka.
- Jeśli nie jesteś pewien_pewna, jak odpowiedzieć, możesz powiedzieć: „To świetne pytanie, daj mi chwilę, żeby dobrze Ci to wytłumaczyć”.
3. Odpowiadaj szczerze i rzeczowo
- Podawaj informacje zgodne z prawdą, bez zbytnich szczegółów, które mogłyby być niezrozumiałe lub nieodpowiednie.
- Używaj właściwych nazw części ciała i zjawisk, wyjaśniając je w sposób, który nie wzbudza wstydu.
4. Zapytaj, co dziecko już wie
- Zanim odpowiesz, dopytaj: „A co Ty o tym myślisz?” lub „Skąd o tym słyszałeś/-aś?”. To pozwoli Ci zrozumieć, jakiej wiedzy dziecko potrzebuje i czy wymaga sprostowania błędnych informacji.
5. Twórz atmosferę bezpieczeństwa i zaufania
- Daj dziecku przestrzeń, by zadawało pytania bez obaw. Powiedz np.: „Możesz pytać o wszystko, co Cię ciekawi”.
- Unikaj wyśmiewania lub zawstydzania, nawet jeśli pytanie wydaje Ci się nietypowe lub niezręczne.
6. Nie bój się przyznać, że czegoś nie wiesz
- Jeśli nie znasz odpowiedzi, możesz powiedzieć: „Nie jestem pewien/-na, ale poszukajmy razem odpowiedzi”. To pokaże dziecku, że rozmowa na ten temat jest ważna, a wiedza – dostępna.
7. Korzystaj z dostępnych materiałów
- Sięgaj po książki, filmy czy broszury odpowiednie dla wieku dziecka. Mogą być one dobrym punktem wyjścia do rozmowy i pomóc Ci wyjaśnić trudne kwestie.
8. Podkreślaj wartości i szacunek
Rozmowy o seksualności to okazja do wprowadzenia tematów związanych z szacunkiem do siebie i innych, granicami oraz świadomymi wyborami.
GDZIE SZUKAĆ RZETELNYCH MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH?
Na początek chcemy Wam polecić naszą książkę “#SEXEDPL. Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców”, która powstała po to, by pomóc rodzicom, którzy chcą świadomie wspierać swoje dzieci na kolejnych etapach ich rozwoju i dojrzewania. Wyposaży Was ona w wiedzę o zmianach, które zachodzą zarówno w ciele, jak i umyśle dzieci. Książka przełamuje także tabu i zwalczy szkodliwe stereotypy wokół dorastania, praw człowieka i cielesności. Na pytania odpowiadają eksperci w tematyce rozwoju seksualności dzieci na poszczególnych etapach wiekowych. W książce są też rozdziały dla i o rodzicach dzieci LGBT+ oraz dzieci z niepełnosprawnością ruchową.
W książce “Skąd się biorą dzieci? Ale tak naprawdę” Tosia Kopyt, autorka popularnego profilu “Wdż dla Zaawansowanych” i ekspertka SEXEDPL znajdziecie odpowiedzi na m.in. pytania o to, jak wygląda seks? Czy po każdym seksie rodzą się dzieci? Czym jest plemnik i komórka jajowa? Autorka stworzyła książkę obowiązkową dla każdego rodzica, który zastanawia się, jak rozpocząć rozmowę z dzieckiem o seksie, ciąży i narodzinach. Znajdziecie tu rzetelne odpowiedzi na wszystkie pytania zadawane przez młodych czytelników. A kolorowe ilustracje, dostosowane do dziecięcej wrażliwości, z pewnością ułatwią zrozumienie trudnych kwestii. Ta książka to odpowiedź na oczekiwania rodziców i dociekliwych młodych czytelników.
“Odpowiedz mi. Nowe pytania. Dzieci znów pytają o intymne sprawy” Kathariny von der Gathen i Anke Kuhl to drugi zbiór przystępnych odpowiedzi na dziecięce pytania o sprawy związane z ciałem, dojrzewaniem i seksualnością. Katharina von der Gathen, niemiecka edukatorka seksualna, zebrała pytania, które podczas prowadzonych przez nią warsztatów zadawali uczniowie szkół podstawowych. I na wszystkie udzieliła odpowiedzi – rzetelnych, ale niepozbawionych poczucia humoru i dostosowanych do dziecięcej wrażliwości.
Polecamy także książkę „Rozwój seksualny dzieci” Karoliny Piotrowskiej. Autorka jest psycholożką i seksuolożką, a jej publikację uważamy za podstawową pozycję do przeczytania dla wszystkich rodziców i osób pracujących z dziećmi. To taka pigułka wiedzy, którą wszyscy powinni przyswoić, a zawarte w niej informacje są skondensowane i przedstawione w uporządkowany sposób. Ta książka powinna wiele wyjaśnić i pomóc osobom dorosłym poczuć się pewniej w rozmowach o seksualności. Dzięki tej lekturze będziesz wiedział_a, jak podążać we właściwym kierunku i uzupełnisz swoją wiedzę o rzetelne informacje. Warto przeczytać.
– W przedziale wiekowym 5-7 lat sprawdzi się “Skąd się biorą dzieci?, Skąd się (nie) biorą dzieci?”, “Dziecko w brzuchu mamy”, a dla dzieci od 8. roku życia “Odpowiedz mi!” czy “Zwykła książka o tym, skąd się biorą dzieci”, w których zebrano przeróżne pytania dzieci dotyczące seksualności. Ośmio- czy dziewięcioletnie dzieci mogą mieć już ciekawość dojrzewania i warto mieć pod ręką przewodnik po dojrzewaniu Moonka czy “Ciało-śmiało” (obie książki w wersji dla chłopców i dla dziewczynek)12 – poleca Małgorzata Iwanek.
Przypisy:
- https://sexed.pl/katarzyna-czerwonka-wagina-i-penis-to-takie-same-slowa-jak-watroba-czy-reka/ ↩︎
- https://www.empik.com/sexedpl-dorastanie-w-milosci-bezpieczenstwie-i-zrozumieniu-przewodnik-dla-rodzicow-rubik-anja-baran-barbara-dlugolecka-alicja-malgorzata-iwanek-iza-jaderek-pozdal-michal-stein-a,p1308525301,ksiazka-p ↩︎
- https://sexed.pl/wp-content/uploads/2024/06/Narodowa-Kartkowka-z-WDZ-SEXEDPL-DOZ.PL_.pdf ↩︎
- https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1054139X20304560 ↩︎
- https://www.empik.com/sexedpl-dorastanie-w-milosci-bezpieczenstwie-i-zrozumieniu-przewodnik-dla-rodzicow-rubik-anja-baran-barbara-dlugolecka-alicja-malgorzata-iwanek-iza-jaderek-pozdal-michal-stein-a,p1308525301,ksiazka-p ↩︎
- https://www.who.int/publications/m/item/9789231002595 ↩︎
- https://sexed.pl/ewa-pietruszczak-w-moonce-oswajamy-rodzicow-z-tematami-dotyczacymi-seksualnosci/ ↩︎
- https://sexed.pl/monika-darmofal-karanowska-z-fundacji-sztama-nastolatki-nie-wiedza-jak-sa-zbudowane-narzady-plciowe/ ↩︎
- https://www.empik.com/sexedpl-dorastanie-w-milosci-bezpieczenstwie-i-zrozumieniu-przewodnik-dla-rodzicow-rubik-anja-baran-barbara-dlugolecka-alicja-malgorzata-iwanek-iza-jaderek-pozdal-michal-stein-a,p1308525301,ksiazka-p ↩︎
- https://sexed.pl/zapytalismy-autorow-poradnika-jak-mowic-i-pisac-o-osobach-lgbtq-o-edukacje-seksualna/ ↩︎
- https://www.empik.com/sexedpl-dorastanie-w-milosci-bezpieczenstwie-i-zrozumieniu-przewodnik-dla-rodzicow-rubik-anja-baran-barbara-dlugolecka-alicja-malgorzata-iwanek-iza-jaderek-pozdal-michal-stein-a,p1308525301,ksiazka-p ↩︎
- https://www.empik.com/sexedpl-dorastanie-w-milosci-bezpieczenstwie-i-zrozumieniu-przewodnik-dla-rodzicow-rubik-anja-baran-barbara-dlugolecka-alicja-malgorzata-iwanek-iza-jaderek-pozdal-michal-stein-a,p1308525301,ksiazka-p ↩︎