Opublikowano: 6 lutego 2024
Ostatnia aktualizacja: 8 lutego 2024
Kampania #HejtOutLoveIn ma na celu minimalizowanie negatywnego wpływu hejtu oraz promowanie pozytywnych postaw i zachowań w internecie. Jest to druga odsłona projektu HEJTOUT, realizowanego razem z T-Mobile Polska, do której dołącza teraz TikTok i jego twórcy. Doświadczenia ze świata online mogą mieć bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie, psychikę czy poczucie własnej wartości – podkreśla Anja Rubik.
HEJTOUTLOVEIN
Pierwszy etap kampanii HEJTOUT koncentrował się na poszerzaniu wiedzy na temat hejtu wśród młodych osób w celu skutecznego rozpoznawania takich treści w internecie. Nowa odsłona projektu HejtOutLoveIn oprócz aspektów edukacyjnych, poświęcona jest promowaniu pozytywnych postaw, dzięki którym można zmniejszyć moc hejtu i sprawić by sieć była bardziej przyjaznym miejscem. Dla wszystkich.
HEJTOUTLOVEIN NA TIKTOKU
W ramach projektu #HejtOutLoveIn i obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu TikTok przygotował dla użytkowników stronę w aplikacji poświęconą najważniejszym zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem na platformie. Użytkownicy znajdą tu informacje dotyczące rozwiązań w aplikacji, które zwiększają ochronę przed niepożądanymi interakcjami, filmy autorstwa ekspertów SEXEDPL, oraz linki do stron, na których mogą uzyskać pomoc.
Nowa odsłona kampanii przewiduje również kontynuacje współpracy z ambasadorami, którzy wsparli pierwszą fazę projektu, którzy zaproszą użytkowników do dzielenia się swoimi historiami. W pierwszej części akcji udział wzięli m.in. Aleksandra Cedro, Synmojegotaty, Stewunia czy Karlisstas oraz współkoordynatorka projektu edukatorka Aga Szuścik. Dodatkowym elementem kampanii będą również akcje kreatywne w aplikacji TikTok.
HEJTOUTLOVEIN TIKTOK CHALLENGE
Jedną z nich jest wyzwanie #HejtOutLoveIn, którego autorką jest Aga Szuścik.
Na czym polega challenge:
- nagrywaj film, na którym dzielisz się historiami, o tym, w jaki sposób można zmniejszyć moc hejtu, doceniać pozytywne postawy i zachowania,
- zachęć widzów do opisywania swoich historii w komentarzach z hasztagami #hejtoutlovein i #hejtout oraz oznaczeniem @sexedpl,
- nominuj kolejne osoby do dołączenia do wyzwania, optymalnie poprzez użycie naklejki „Teraz Ty” w aplikacji TikTok.
Jak dołączyć do challenge’u #HejtOutLoveIn na TikToku:
PAMIĘTAJ: korzystaj i zachęcaj do korzystania z hasztagów: #hejtoutlovein oraz hejtout. Treści nimi oznaczone będą promowane na platformie w czasie trwania akcji.
- Przygotuj historię o sytuacji z Twojego życia, która pokazuje, w jaki sposób możemy zmniejszać moc hejtu. Poniżej znajdziesz nasze propozycje właściwych i pożądanych postaw, o których warto mówić. Opowiedz o sytuacji, która Twoim zdaniem realizuje idee #HejtOutLoveIn.
- Film nagraj w dowolnej formule.
- Zachęć swoich odbiorców do podzielenia się podobnymi historiami w komentarzach albo stworzenia swoich filmów. Pamiętaj o hasztagach „#hejtoutlovein” oraz „#hejtout”.
- Nominuj innego twórcę z TikToka, żeby podzielił się swoją historią i dołączył do challenge’u #HejtOutLoveIn. Skorzystaj z funkcji „Teraz Ty” dostępnej na TikToku.
- Opublikuj gotowe nagranie na swoim profilu na TikToku w dniach od 6 do
10 lutego.
Przykładowe postawy w duchu #HejtOutLoveIn
Okazanie wsparcia. Opisz sytuację, w której zachowanie innej osoby, sprawiło, że w obliczu hejtu poczułeś/-aś, że nie jesteś sam/-a. Może był to pozytywny komentarz w odpowiedzi na hejterską uwagę, a może okazanie wsparcia przez bliską Ci osobę?
Szerzenie zasad tolerancji. Opowiedz o osobie, którą szczególnie cenisz, ze względu na jej postawę i działania na rzecz zwiększania tolerancji względem jakiejś grupy osób.
Dzielenie się pozytywnymi komentarzami. Dlaczego tak rzadko komentujemy, gdy coś nam się podoba? Powiedz, jaką wartość mają dla Ciebie pozytywne komentarze i dlaczego warto się nimi dzielić.
Reagowanie. Opowiedz o sytuacji, w której np. włączyłeś/-aś się do rozmowy lub odpowiedziałeś/-aś na hejt np. zgłosiłeś/-aś komentarz do moderacji i/lub zwróciłeś/-aś uwagę hejterowi, że to, co mówi, krzywdzi innych i ma poważne konsekwencje.
ZMNIEJSZAMY MOC HEJTU W INTERNECIE
Internet i platformy rozrywkowe pozwalają młodym ludziom wyrażać siebie, wspierają rozwijanie pasji i wymianę inspiracji. Jednak, żeby w pełni korzystać z ich potencjału, potrzebna jest wiedza na temat tego, w jaki sposób reagować na przejawy hejtu i bronić się przed przemocą w sieci.
Według badań NASK blisko 40% młodych ludzi deklaruje, że nie reaguje na przemoc w internecie i nikomu o niej nie mówi. Aż połowa z nich uważa, że osoby, które obrażają innych w sieci, pozostają bezkarne.
Celem kampanii HEJTOUT, którą realizujemy od 2023 roku, jest powstrzymanie tej tendencji, poprzez wyposażenie nastolatków w wiedzę i narzędzia, które pomogą zmniejszyć moc hejtu i nauczyć sposobów reagowania na przemoc w sieci.
W pierwszej odsłonie projektu HEJTOUT realizowanego z T-Mobile Polska wraz z ekspertami stworzyliśmy bazę wiedzy na temat przemocy w internecie, zrealizowaliśmy serię filmów edukacyjnych wspólnie z ambasadorami akcji i przeprowadziliśmy warsztaty dla osób pracujących z młodymi ludźmi.
Wkrótce pojawią się również scenariusze lekcji na temat hejtu do wykorzystania podczas pracy z młodzieżą.
Antyprzemocowa, anonimowa linia pomocowa SEXEDPL działa pod numerem 720 720 020.
Skierowana jest do osób uwikłanych w przemoc i oferuje bezpłatną pomoc psychologiczną.