Wpłać darowiznę dla SEXEDPL

+48 720 720 020 Antyprzemocowa linia pomocy

NARODOWA KARTKÓWKA Z WDŻ. POBIERZ NASZ RAPORT I SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ

“Kto ma wiedzieć? Jak rozmawiać o seksie”

Opublikowano: 3 czerwca 2024
Ostatnia aktualizacja: 19 czerwca 2024

Po raz trzeci łączymy siły z portalem DOZ.PL, aby uświadomić Polkom i Polakom, że niezależnie od wieku, wszyscy mamy braki w wiedzy na temat seksualności i zdrowia seksualnego. I że wszyscy szukamy odpowiedzi na pewne pytania oraz chcemy rozwiać wątpliwości. Oddajemy w wasze ręce raport, który warto potraktować jako punkt wyjścia w dyskusji na temat rzetelnej edukacji seksualnej w Polsce: zarówno systemowej, bo ta od lat nie zdaje egzaminu w szkołach, jak i rodzinnej, która w wielu polskich domach po prostu nie istnieje. W czerwcu zapraszamy również na bezpłatne konsultacje z ekspertami SEXEDPL.

PO CO NAM TEN RAPORT?

Codziennie eksperci SEXEDPL odpowiadają na pytania dotyczące podstaw edukacji seksualnej, zdrowia intymnego, czy przeciwdziałania przemocy. Są to zagadnienia, o których powinniśmy uczyć się w szkole i które pokazują, że nie ma w Polsce pokolenia, które odebrałoby rzetelną edukację seksualną. 

Raport pozwolił nam udowodnić w liczbach to, co od lat obserwowaliśmy — myślimy, że nie potrzebujemy edukacji seksualnej, bo wszystko już wiemy. A jednak liczby nie pozostawiają wątpliwości – potrzebujemy korepetycji z edukacji seksualnej, a na naukę nigdy nie jest za późno. Wierzymy, że społeczeństwo, które ma wiedzę z zakresu edukacji seksualnej to społeczeństwo zdrowsze, szczęśliwsze, potrafiące stawiać i szanować granice.

Martyna Wyrzykowska, dyrektorka zarządzająca Fundacji SEXEDPL

CZEGO DOWIEDZIELIŚMY SIĘ Z RAPORTU „NARODOWA KARTKÓWKA Z WDŻ”?

Przeprowadzone przez IPSOS badanie, które stało się podstawą naszego raportu „Narodowa Kartkówka z WDŻ” wyraźnie pokazuje, że poziom wiedzy Polek i Polaków na tematy związane z seksualnością jest bardzo niski. Choć 82 proc. osób oceniło swoją wiedzę na czwórkę, to w teście obejmującym podstawową wiedzę z zakresu edukacji seksualnej czwórkę lub wyższą ocenę uzyskało zaledwie 16 proc. badanych. 

Moja wiedza jest wybiórcza — coś tam wiem, coś słyszałam od koleżanek, ale na pewno nie jest to pełny obraz. Nie czuję się kompetentna w tych kwestiach.

Kobieta, 23 lata 

Wśród źródeł informacji na tematy związane z seksualnością młodzi najczęściej wskazywali rówieśników oraz strony internetowe o wątpliwej wiarygodności. Ze sprawdzonej wiedzy ekspertów korzysta tylko 17 proc. badanych.

Był taki czas, że myślałem, że mam sporą wiedzę, bo dużo czytałem, rozmawiałem z kumplami. Teraz widzę, że były to często mity i nieprawdy.

Mężczyzna, 45 lat

86 PROC. OSÓB CHCE, ŻEBY ZAJĘCIA Z EDUKACJI SEKSUALNEJ ODBYWAŁY SIĘ W SZKOLE I BYŁY OBOWIĄZKOWE

Mimo że 86 proc. badanych uważa, że szkoła jest najważniejszym miejscem, które powinno zapewniać uczniom dostęp do rzetelnej edukacji seksualnej, to większość jest zdania, że obecnie lekcje Wychowania do Życia w Rodzinie są mało interesujące, prowadzone w niekomfortowej atmosferze, przez osoby o niskich kompetencjach, skupiające się na aspektach biologicznych i marginalizujące kwestie psychologiczne i emocjonalne. Badani uważają, że samo uczestnictwo w tych zajęciach nie przekłada się w żaden sposób na wyższy poziom wiedzy.

W szkole na WDŻ zajęcia były w taki sposób prowadzone, że w ogóle się nie chciało w tym uczestniczyć, bo były prowadzone w sposób w ogóle nieinteresujący, nieangażujący […]. To były bardziej przekonania osoby, która to mówiła, niż stricte coś, co powinno być na takim przedmiocie.

Mężczyzna, 27 lat

JAKA POWINNA BYĆ EDUKACJA SEKSUALNA?

  • Zajęcia w szkole powinny być prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów. Osoby prowadzące muszą być też otwarte i umieć przekazywać wiedzę w przystępny i nieoceniający sposób.
  • Należy uwzględnić tematy związane z kształtowanie umiejętności psychospołecznych, komunikacji, budowanie dobrych relacji, radzeniem sobie z emocjami.
  • Zajęcia powinny tworzyć bezpieczną przestrzeń do rozmów o intymności.
  • Edukacja seksualna nie może skupiać się tylko na uczniach. Równie ważne są systematyczne działania na rzecz podnoszenia wiedzy i świadomości rodziców i nauczycieli.
  • Zajęcia z edukacji seksualnej należy wprowadzać stopniowo, dostosowując tematy do wieku i rozwoju dzieci.

CO MUSI SIĘ ZMIENIĆ?

Wyniki te utwierdzają nas w przekonaniu, że zapewnienie młodym ludziom, rodzicom i dorosłym kompleksowej, dostosowanej do wieku edukacji seksualnej pozwalającej zrozumieć zachodzące w ciele zmiany, budować pewność siebie i satysfakcjonujące relacje, ale także dbać o zdrowie, powinno być naszym wspólnym celem. Cieszy też statystyka, że większość badanych uważa, że od klasy IV szkoły podstawowej zajęcia powinny być obowiązkowe i prowadzone wyłącznie przez wykwalifikowanych specjalistów, którzy w otwarty i nieoceniający sposób przekażą wiedzę.

Dla ¾ badanych kluczowe jest, aby na zajęciach z edukacji seksualnej w szkole poruszane były nie tylko tematy związane ze zdrowiem i biologicznymi aspektami seksualności, ale także uwzględniały psychologiczne i emocjonalne problemy, z którymi borykają się na co dzień młode osoby.

Edukacja seksualna jest integralną częścią naszego życia, dlatego nie może skupiać się tylko na uczniach. Równie ważne są systemowe działania na rzecz podnoszenia wiedzy i świadomości rodziców i nauczycieli.

Chcemy pokazać, że nie ma w Polsce pokolenia, które odebrało rzetelną edukację seksualną. Przez lata zagadnienia z tego zakresu uznawane były albo za tabu, albo coś, co po prostu się wie i nie wymaga tłumaczenia. Chcemy pokazać, że zmiana jest potrzebna, tak samo jak otwarta i rzetelna dyskusja. 

BEZPŁATNE KONSULTACJE PRZEZ CAŁY CZERWIEC

Wiele osób uważa, że ich pytania są głupie, dziwne albo naiwne, dlatego woli zadać je sztucznej inteligencji, zamiast skorzystać z wiedzy specjalistek i specjalistów. Chcemy, aby każda osoba, niezależnie od wieku mogła uzupełnić braki na temat edukacji seksualnej, rozwiać wątpliwości dotyczące zdrowia intymnego czy psychicznego, zadać pytanie dotyczące relacji i związków. Dlatego przez cały czerwiec, w ramach naszej akcji “Kto ma wiedzieć?” możecie bezpłatnie i anonimowo skorzystać z konsultacji naszych ekspertów.

Wszyscy biorący udział w akcji „Kto ma wiedzieć?” eksperci są dostępni w aplikacji umożliwiającej zadawanie pytań anonimowo i bezpłatnie.

HARMONOGRAM KONSULTACJI:

Poniedziałki: dr. n. med. Karina Barszczewska — specjalistka ginekologii i położnictwa, w trakcie specjalizacji z seksuologii. CHCĘ ZADAĆ PYTANIE>>>

Wtorki: lek. Karolina Lisek-Kubacka, w trakcie specjalizacji z chorób zakaźnych. CHCĘ ZADAĆ PYTANIE>>>

Środy: Sylwia Kusiak — fizjoterapeutka uroginekologiczna. CHCĘ ZADAĆ PYTANIE >>>

Czwartki: lek. Łukasz Ciastoń — ginekolog. CHCĘ ZADAĆ PYTANIE>>>

Piątki:  Patrycja Wonatowska — seksuolożka, psycholożka. CHCĘ ZADAĆ PYTANIE >>>

Soboty: dr n. med. Piotr Świniarski — urolog FEBU, androlog EAA, lekarz medycyny seksualnej FECSM. CHCĘ ZADAĆ PYTANIE >>>

Niedziele: Sara Tylka — seksuolożka, psycholożka. CHCĘ ZADAĆ PYTANIE>>>

Po raz kolejny przygotowaliśmy także specjalną ulotkę, do której treści opracowała edukatorka SEXEDPL Tosia Kopyt. Będzie ona dostępna w aptekach DOZ oraz dodawana do zakupów online na stronie DOZ.PL. Razem z naszymi ekspertami i ekspertkami przygotowaliśmy także edukacyjne treści w ramach naszego Tematu Tygodnia.

Total
0
Shares
podstawy edukacji seksualnej