Antyprzemocowa linia pomocy +48 720 720 020

Wpłać darowiznę dla SEXEDPL

AGNIESZKA I GRZEGORZ ŚWIĘCH. “ROZMOWY Z RODZICAMI O SEKSIE BYŁY RZADKOŚCIĄ”

Agnieszka i Grzegorz Święch Fot. Joanna Majewska

Agnieszka i Grzegorz Święch to założyciele zaangażowanej w projekty społeczne realizowane dla młodzieży Fundacji OFF school i pomysłodawcy Domu Spokojnej Młodości, projektu wspierającego młodzież w uzupełnianiu kompetencji pomijanych przez szkołę. Obalają stereotypy dotyczące edukacji i tradycyjnego wychowania. Agnieszka i Grzegorz znaleźli się na naszej liście 100 SEXEDPL o Forbes Women.

Skąd czerpaliście wiedzę o seksie i seksualności?

Agnieszka i Grzegorz: Wiedzę o seksualności nasze pokolenie czerpało ze źródeł dostępnych przed erą cyfrową i rozwojem internetu. Edukacja seksualna w szkołach była w naszych czasach ograniczona lub nieobecna, więc wiele informacji zdobywaliśmy podczas rozmów z rówieśnikami, poprzez czytanie książek, czasopism oraz oglądanie programów telewizyjnych i filmów. Wiedza ta często była fragmentaryczna i nie zawsze rzetelna, co skłaniało do poszukiwania informacji w bibliotekach lub zaufanych publikacjach. Ponadto ważnym źródłem informacji były rozmowy z lekarzami i specjalistami, choć tematy te były często traktowane jako tabu i nie każdy czuł się komfortowo, zadając pytania.

Czy rodzice rozmawiali z Wami o seksie? Czy seks był tematem tabu?

Jako osoby mające doświadczenie życiowe, możemy powiedzieć, że w naszych młodzieńczych latach, które przypadły na lata 80. i 90., rozmowy o seksie z rodzicami były rzadkością i często uznawane za temat tabu. W tym okresie, w wielu domach panowało milczenie na temat seksualności, a wiedza na ten temat była ograniczona i nie zawsze dostępna. Edukacja seksualna w szkołach również była na bardzo podstawowym poziomie, jeśli w ogóle była prowadzona, co sprawiało, że młodzi ludzie szukali informacji wśród rówieśników, w literaturze czy, rzadziej, w mediach, które były dostępne w tamtym czasie.
Możliwe jest, że pewne grupy społeczne lub rodziny były bardziej otwarte na rozmowy na temat seksualności, ale ogólnie rzecz biorąc, temat ten był często pomijany. Z tego powodu wielu ludzi w naszym wieku musiało samodzielnie szukać wiarygodnych informacji, co nie zawsze było łatwe w przedinternetowej rzeczywistości. Ta sytuacja wpłynęła na poziom wiedzy i świadomość seksualną wielu osób, podkreślając potrzebę bardziej otwartej i rzetelnej edukacji seksualnej w społeczeństwie.

Dlaczego tak trudno jest w Polsce rozmawiać otwarcie o seksualności?

Dyskusja na temat seksualności w Polsce może być trudna z kilku powodów, które są złożone i wielowymiarowe. Obejmują one aspekty kulturowe, historyczne, społeczne, a także edukacyjne. ​Jedną z przyczyn jest ​kultura i tradycja. Polska jest krajem, w którym dominuje religia katolicka, ​p​romująca konserwatywne podejście do seksualności. Wartości związane z czystością, wstrzemięźliwością i tabuizacją seksu przed małżeństwem są często podkreślane, co może ograniczać otwartą dyskusję na tematy seksualne.​

Wiele osób w Polsce wychowywanych jest w przekonaniu, że seks i seksualność to prywatne, intymne sprawy, o których nie wypada mówić otwarcie, zwłaszcza w przestrzeni publicznej. Wstyd i lęk przed oceną mogą utrudniać otwartą rozmowę o seksualności, nawet wśród bliskich osób.

W jakich tematach związanych z edukacją seksualną nastolatki/dorośli mają braki?

Braki w edukacji seksualnej u nastolatków i dorosłych mogą obejmować wiele kluczowych obszarów, które są fundamentalne dla zdrowego i bezpiecznego życia seksualnego.​ Wiele osób nie posiada pełnego zrozumienia, czym jest zgoda w kontekście seksualnym, jak ją komunikować, i dlaczego jest ona tak ważna.

Edukacja na temat zgody jest kluczowa dla promowania zdrowych relacji i zapobiegania przemocy seksualnej​ – często rozumianej dość stereotypowo.

Tak samo niewystarczająca wiedza na temat własnego ciała, w tym anatomii płciowej, procesów fizjologicznych związanych z seksem i reprodukcją, może prowadzić do nieporozumień i problemów zdrowotnych​. Brak​uje ​u nas dyskusji na temat wpływu zdrowia psychicznego na życie seksualne ​jak i tego, jak emocje wpływają na decyzje seksualne.

https://www.tiktok.com/@spokojnamlodosc/video/7299108272928197920?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7288258430270211616

W jaką wiedzę i umiejętności wyposażyć dziecko, żeby mogło przygotować się świadomie do rozpoczęcia życia płciowego?

Kluczowe obszary, na które warto zwrócić uwagę​ to np. zrozumienie własnego ciała i zmian, jakie zachodzą podczas dojrzewania​. Nauka o znaczeniu zgody w relacjach, jak komunikować swoje granice i szanować granice innych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że zgoda musi być wyraźna, świadoma i dobrowolna.​ Istotna jest edukacja na temat różnorodności orientacji seksualnych i tożsamości płciowych, promowanie otwartości i akceptacji.​

Ważna jest umiejętność komunikacji w relacji z drugą osobą, a więc ​otwarte wyraż​anie uczuć, potrzeb, oczekiwań i​ umiejętność radzenia sobie z konfliktami​ – tego niestety nie znajdzie się w wielu polskich szkołach.

Fundacja OFF school przygotowała projekt pod nazwą Dom Spokojnej Młodości, w którym na www.spokojnamlodosc.pl każda osoba uczniowska może bezpłatnie pobrać scenariusze lekcji z zakresu edukacji seksualnej (przygotowane m.in. przez Basię Baran, psycholożkę i edukatorkę seksualną czy ekspertki i z Kolektywu Chemia), na podstawie scenariusza można poprowadzić w swojej klasie lekcję i w warsztatowy, zajmujący, oparty na szacunku i otwartości sposób przekazać informacje o seksualności i dojrzewaniu.

Agnieszka Święch Fot. Joanna Majewska

Jakie zagrożenia, negatywne zjawiska wynikają z braku mądrej edukacji seksualnej?

Na pewno niewystarczająca wiedza na temat komunikacji, zgody i szacunku w relacjach może przyczynić się do rozwoju toksycznych i niezdrowych związków.​ Brak edukacji promującej różnorodność i akceptację może prowadzić do dyskryminacji i braku tolerancji wobec osób o różnych orientacjach seksualnych i tożsamościach płciowych.​ ​

W​iedza ​płynąca np. jedynie z internetu może utrwalać fałszywe przekonania i stereotypy na temat seksualności, co wpływa na postrzeganie własnej seksualności i seksualności innych.​
Dodatkowo brak akceptacji i zrozumienia własnej seksualności może prowadzić do problemów z samooceną, depresji i lęku.

Uważamy, że jakość źródeł, skąd młode osoby czerpią informacje, ma kolosalne znaczenie dla ich rozwoju społecznego i emocjonalnego – stąd nasze uwrażliwienie w Domu Spokojnej Młodości na ekspercki poziom organizacji, które stworzyły scenariusze lekcji.

Grzegorz Święch Fot. Joanna Majewsk

Nasz serwis to scenariusze na tematy zwykle pomijane, czyli np. fakt, że jesteśmy różni (neuroróżnorodność) i fajnie się uzupełniać, ale i znać swoje mocne i słabsze strony, czy temat, rozwiewający stereotypy na temat chorób psychicznych albo scenariusz, który pomoże w rówieśniczej interwencji w sytuacjach trudnych? Wachlarz tematyczny nie zamyka się jedynie w kontekście dobrostanu psychicznego; można prowadzić lekcje na temat zaangażowania się społecznego lub dezinformacji. Scenariusze są wzbogacone o prezentacje multimedialne, linki do polecanych filmów, podcastów czy książek. Fakt przeprowadzenia lekcji w swojej klasie wzmacnia w osobie uczniowskiej poczucie własnej wartości – a to z kolei wzbudza pewność siebie i daje impuls do działania.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

podstawy edukacji seksualnej