Antyprzemocowa linia pomocy +48 720 720 020

Wpłać darowiznę dla SEXEDPL

KACPER KUBIAK. „BRAKI Z PODSTAWOWEJ WIEDZY SEKSUALNEJ MAJĄ TEŻ DOROŚLI”

Kacper Kubiak

Kacper Kubiak to prezes Instytutu Równości, kolektywu z Zielonej Góry, który szerzy świadomość oraz wiedzę m.in. na temat osób LGBTQ+, seksualności czy zdrowia psychicznego. Działa w Okresowej Koalicji, czyli kolektywie działającym w temacie miesiączki i ubóstwa menstruacyjnego. Prowadzi projekty o seksedukacji we współpracy z Lubuskim Urzędem Wojewódzkim. Kacper to jedna z osób, która znalazła się na naszej liście 100 SEXEDPL i Forbes Women.

Skąd czerpałeś wiedzę o seksie i seksualności? 

Kacper Kubiak: Czasy podstawówki to totalna pustynia wiedzy na temat seksualności, której zabrakło. To powodowało tworzenie mitów, legend i własnych skrzywionych teorii. Potrafiłem sam dojść do rzetelnej wiedzy, ale dopiero w liceum, opierając się na wielu źródłach jak szkoła, koledzy, literatura, internet, rodzice. Zabrakło systematyczności.

Czy rodzice rozmawiali z Tobą o seksie? Czy seks był tematem tabu? 

W mojej rodzinie to nie był temat tabu, ale też wiedza nie była przekazywana wprost. Wiem, że zawsze mogłem o wszystko zapytać. Jednak w każdej chwili takie pytanie stawało się elementem inwigilacji w moje życie. Najbezpieczniej było o wszystkim przeczytać.

Dlaczego tak trudno jest w Polsce rozmawiać otwarcie o seksualności? 

Powodów jest bardzo dużo: brak przestrzeni do rozmów, uwarunkowania religijne i kulturowe, patriarchat, wstyd przed stygmatyzacją, narracja radykalnych środowisk, które straszą niestworzonymi rzeczami, żeby wzmocnić przekaz. To najbardziej działa na ludzi młodych, którzy odkrywając siebie, mają wyrzuty sumienia z tego powodu, co potęguje wewnętrzny wstyd i lęk. Wszystko sprowadza się do edukacji w szkołach dostosowanej do wieku i potrzeb. Brak wiedzy prowadzi do krzywd i nieszczęść.

https://www.tiktok.com/@instytutrownosci/video/7244199540918603034?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7288258430270211616

W jakich tematach związanych z edukacją seksualną nastolatki/dorośli mają braki? 

Braki są we wszystkim i w każdej dziedzinie, jesteśmy tak strasznie niedouczeni jako społeczeństwo, że można rozpatrywać to jedynie w kategoriach porażki.

Tworzymy sztuczną inteligencję, wynajdujemy szczepionki na wirusy, a nie możemy nauczyć się na temat samych siebie. Braki z podstawowej wiedzy mają również dorośli.

W jaką wiedzę i umiejętności wyposażyć dziecko, żeby mogło przygotować się świadomie do rozpoczęcia życia płciowego?

Przygotowanie dziecka do świadomego rozpoczęcia życia płciowego to proces, który obejmuje zarówno przekazywanie wiedzy, jak i rozwijanie umiejętności potrzebnych do podejmowania odpowiedzialnych decyzji.

Trzeba wpoić wiedzę i naturalną umiejętność komunikowania się, krytycznego myślenia, wyrażania zgody, wyznaczania granic, budowania świadomości zagrożeń.

To proces ciągły i zawsze musi być dostosowany do wieku.

Jakie zagrożenia, negatywne zjawiska wynikają z braku mądrej edukacji seksualnej?

Posłużę się przykładem. Przy początkach wojny Rosji z Ukrainą oddałem prezerwatywy do miejsca pomocowego. Wystawiłem ok. 500 sztuk w koszyku i zrobiłem posta na FB dla informacji. Uważałem, że osobom uchodźczym niemającym za dużo szkoda będzie wydawać na środki antykoncepcyjne czy zapobiegające chorobom. Wyszła z tego wielka afera w konserwatywnym obozie politycznym, jakobym miał te osoby seksualizować, namawiać do nierządu matki i żony żołnierzy walczących na froncie. Coś, co dla mnie było troską i opieką osób niebędących w sformalizowanych związkach, osób nastoletnich czy nieheteronormatywnych, dla innych było kolaboracją z wrogiem. W głowie nie mieściło mi się, jak można zrobić takiego umysłowego fikołka.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

podstawy edukacji seksualnej